منڧعتكن علمو اڤا يڠ كامو كتاهٶي

Taman Orkid di Langkawi

Salam sejahtera,

Lagi sejam untuk pulang ke rumah dari tempat kerja. Di ruang yang masa ini, boleh lah aku update mengenai taman orkid di Langkawi ni.

Sebenarnya kalau bab-bab bunga ni aku pun tak minat. Disebabkan bini aku suka sangat dengan bunga. Tambah-tambah bunga tu bunga orkid. Pak Mak mertua aku pun suka dengan bunga orkid. Selain bunga orkid, banyak lagi pokok-pokok lain yang ditanam oleh bini aku dalam pasu bunga kat sekitar rumah.

Ada satu ladang orkid di Langkawi. Tujuannya ada satu company amek bunga itu dijadikan sebagai mandi bunga di spa. Mungkin ada khasiatnya terhadap bunga tu. Dah lama dengar ada ladang orkid tapi tak jumpa. Satu hari jalan punya jalan di sekitar Pekan Kuah, masuk mini tar redah kampung orang, terjumpa ladang orkid tu. Bertapa excitednya bini aku bila dah jumpa ladang tu.

Pada petang masa tu ladang orkid dah tutup. Kami pergi esoknya pukul 3 petang. Di sambut baik oleh uncle cina tu. Ada satu tempat 'orcid for sale'. Satu tempat untuk pameran saja. Dijualnya satu pasu yang kecil dalam harganya RM25. Besar sikit RM35 lebih kurang. Bulan Jun nanti balik tanah besar, beli banyak-banyak dan hadiah kat orang tua. Mama baba aku dan pak mak mertua aku.

Tempatnya terletak di jalan dari Kuah menuju Ayer Hangat, depan MRSM ada mini tar, masuk kat situ. Ada signbord Wat Siam. Terus masuk jalan tu lebih kurang 400 meter, jumpa lah ladang tersebut.

Kalau nak sebut nama jenis orkid, memanglah aku tak tahu. Saksikan saja gambar di bawah:

























- syurga orkid Langkawi, bini aku syoq sangat dia -

Ada bunga orkid yang boleh letak bawah cahaya matahari, dan ada yang tak boleh. Ada juga jenis daunnya yang terbesar di dunia, mungkin. Dan ada yang daun itu kecil sedikit, bentuknya sama. Terang uncle cina tu kepada kami. Tanam bukan dengan tanah, rupanya ditanam dengan serpihan kayu, dengan sabut. Kalau tanam dengan tanah, orkid tak hidup. Bunga orkid terang warnanya. Hebat ciptaan Tuhan sekalian Alam.

Dah mai Langkawi, boleh la beli. Beli untuk ibu ke, adik gurl, bini, or awek, kekasih hati.

Sekian,

Wassalam
Share on Google Plus

About Ben Ismail

Berkongsi pengalaman
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment